Fans en klanten wereldwijd pure digitale merkbeleving bieden en de innovatiekracht van Volkswagen uitdragen. Dat was de missie die Rhbm van Volkswagen AG kreeg.
Het resultaat was Das., een in vele opzichten baanbrekend digitaal magazine, dat vier keer per jaar, in twaalf landen (inclusief Japan, Rusland, en Australië) verscheen. Vernieuwend omdat het magazine specifiek voor internet is ontwikkeld en als eerste tailor made was voor de iPad – de eerste editie stond in de App Store op de dag dat de eerste iPad in Europa verkrijgbaar was. Een race tegen de klok!
Briefing
De wens van Volkswagen was om een online magazine te publiceren waarbij innovatie, één van belangrijkste merkwaarden van het merk, centraal stond. Dat houdt in dat de verhalen uit de wereld van Volkswagen op een verrassende en vernieuwende manier worden verteld. Daarmee moet het een unieke positie innemen binnen het scala van communicatiemiddelen.
Daarnaast wilde Volkswagen de lancering van de iPad aangrijpen om als eerste automerk met een magazine te komen dat specifiek voor de tablet was ontwikkeld.
Doelstellingen en uitgangspunten
- Inspireren met rijke en exclusieve content over ‘de wereld van Volkswagen’
- Het creëren van ambassadeurs voor het merk Volkswagen
- Laten zien hoe Volkswagen aankijkt tegen actuele thema’s als duurzame mobiliteit
- Lezerinteractie stimuleren, door toevoeging van gamification elementen
- Betrokkenheid creëren bij het merk
Resultaten
Das. heeft als ondertitel ‘World of Volkswagen’, hetgeen een adequate omschrijving is van de inhoud van het magazine. Das. laat de lezer in de volle breedte kennismaken met de wereld van Volkswagen. Het magazine biedt naast items over nieuwe modellen, innovaties en evenementen een ongekend openhartige behind the scenes ervaring en brengt ontmoetingen met de mensen achter het merk.
Beleving staat voorop en er wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe concepten op het gebied van visual storytelling. Dat varieert van een how it’s made-achtige reportage over het productieproces van de Volkswagen Passat, tot interactieve infographics over de duurzame BlueMotion strategie van Volkswagen. De innovatiekracht en het doordachte design kenmerkend voor het merk, vormen ook de uitgangspunten voor de vormgeving en techniek van het magazine.
De content is meestal specifiek voor Das. gemaakt, door fotografen en video editors van naam. Carli Hermès schiet op geheel eigen wijze de New Beetle. Videocontent is van filmische kwaliteit, in lijn met de hoge kwaliteitsstandaard van Volkswagen. In de meeste gevallen wordt voor de video’s ook exclusief muziek gecomponeerd of een sounddesign ontwikkeld.
Het magazine verschijnt voor het eerst op 28 mei 2010 (de Nederlandse en Duitse versie), vier keer per jaar. Iedere online editie – de desktop versie – is wereldwijd gemiddeld door ca. 1.500.000 bezoekers bekeken. Das. als iPad app wordt wereldwijd gemiddeld 80.000 keer gedownload, waarmee het magazine in vrijwel alle landen in de App Store top 100 staat – ook in landen waar geen eigen taalversie beschikbaar is.